Hoor wie klopt daar kinderen ? Hoor wie tikt daar zachtjes tegen het raam ?
Vol verlangen gingen onze klasdeuren open voor de Sint en zijn paard. Met wat lekkers & gezond en een zak met kadootjes nestelde de Sint zich in elke leefgroep. We hebben zo genoten van dit moment. Dank je wel om langs te komen, lieve Sint.
Het eerste leerjaar is een magische periode. De hoofdjes draaien op volle toeren van al die nieuwe input.
Kijk eens hoe goed ik kan rekenen ?
Niet gewoon wat sommetjes uit mijn hoofd, maar rekenoefening waar we samen over nadenken. Duo-werk is een krachtige manier om het denken te voeden. Onze rekendoos helpt ons daarbij.
Mooi schrijven dat proberen we uiteraard allemaal. In tijden veel typen, is dit zeker een grote uitdaging. Heel erg mooi schrijven, dat deden ze in de middeleeuwen. Met een kroonpennetje, wat inkt en heel veel geduld ! Keer op keer, tot elke letter sierlijk oogde.
In het M-atelier ging het Vogelnest aan de slag om deze sfeer op te roepen en vanuit goed bekijken en beschouwen van middeleeuwse initialen, zelf hun eerste letter van hun naam te ontwerpen en uit te werken. De rust kwam vanzelf binnengewandeld in de klas. Met veel concentratie en aandacht om geen inktvlekken te maken, verschenen er mooi uitgewerkte letters.
Voor dag en dauw draait onze bus al warm om kindjes op te halen op de diverse opstapplaatsen in Nevele, Landegem, Vosselare, Hansbeke en Merendree. Ook na schooltijd loopt onze bus weer vol. Met zijn goeie stuurvaardigheid en zin voor rust in de bus, kronkelt Peter al jarenlang door het Nevelse landschap. Dat verdient wel eens een hoerakroon !
Ook voor de zwemtijd, het vervoer naar de sporthal voor onze allerkleinste, de bibbezoeken, de lessen in de kunstacademie en tal van leerriijke uitstappen en extra belevingsmomenten met de leefgroepen staat Peter paraat om ons te brengen en te halen. Maar de bus zegt ook wel eens neen. We hebben immers ook benen om te stappen en trappen waar de afstand haalbaar is !
Wat een heerlijke tijd hadden onze Bloemen&Bijtjes en Vogelnesters op de zeeklasse in De Panne. Een ganse week samenleven binnen en buiten. Ze staken hun kop niet in het zand voor de vervuiling en ruimden plastiek op samen met de Propere Strandlopers. Want Plastiek Soep … dat is troep! Ze doken vol overgave in een goedgevuld programma en bezochten de Duinpanne, speelden aan het strand, bouwden zandkastelen, gingen naar het museum, bekeken de zonsverduistering, gingen aan de slag met determinatietabellen en genoten met volle teugen van de zon en van elkaar. Een weekje weg van het vertrouwde thuisnest, je bedje dekken, voor je spullen zorgen, brieven ontvangen en er zelf schrijven, samenleven met zoveel klasgenootjes, … doet mee groeien !
Je kiest woorden die zinnen worden. Je zoekt ze in je hoofd tot je kan weergeven wat je wil zeggen. Je denkt ondertussen ook na hoe de woorden juist geschreven worden. Teksten schrijven, dat kan over vanalles gaan. Dus ook over een weekenddagje waarin je onderweg gaat met mama en papa naar een restaurant. Knap en helder geschreven zeg !
De ganse reisweg inspireerde om er een heel gedetailleerde illustratie bij te maken. Want ook al tekend vertel je nog een beetje verder wat er in je hoofd borrelt. Herken je toevallig Gent ?!
De ganse week stond onze schoolpoort wagenwijd open. Eén voor één zochten de grootouders hun weg op ons schooldomein. In totaal kwamen meer dan 300 grootouders een momentje mee beleven in de leefgroepen van hun kleinkind. Gewoon het leven zoals het is in onze school ! Zet je erbij ! Doe mee ! Kijk toe hoe je kleinkind met aandacht bezig is ! Ontdek hun vrienden en hun leerkracht !
Eindigen deden we elke beurt opnieuw in onze koffie/theeklas met lekkere zelfgebakken koekjes meegebracht door de mama’s/papa’s.
Grootouder zijn … dat is iets speciaal en daar werden wij mee gelukkig van !
Groeperen per 10 en dan nog eens per 10, samen wel 1000 eikels door de vingers. Alles mooi in groepjes en rijtjes tot er structuur in de hoeveelheid 1000 komt. De wiskundige symbolen E T H D krijten op de grond om de opbouw van een getal gevat te krijgen.
Dat doen we niet alleen met rekenblokjes en digitale schijfjes, maar ook met levensecht materiaal dat we in onze eigen schooltuin vinden.
De hoofdjes stonden helemaal open tijdens deze buitenles.