Op pad in de historie van Nevele

Ook in je eigen omgeving zitten heel wat leerkansen. En dat doe je niet vanuit het klaslokaal.

Wie kent er de historie van de gebouwen, straatnamen en beelden in het straatbeeld van ons dorp ? Wat kom je allemaal te weten als je eens rondneust op een kerkhof ? Zijn hier echt resten van Donjon van een oud kasteel ?

Met gespitste oren en verwondering trokken we op wandeling samen met Hugo. Hugo is verbonden aan de erfgoedcel en ondertussen een lopende encyclopedie van verhalen, feiten en betekenissen over ons dorp. Zo’n samenwerking is om van te snoepen !

Meet de regen !

Als je 8 bent, kan je al heel wat leren en onthouden over de Oceanen. Dat bewees het doe-museum ‘Oceanen’ dat opgezet werd als eindproduct van het project.

Van het leven in de oceanen, de vissen en koraalriffen, over de namen en liggingen op onze wereldbol, het drijven en zinken principe, de oceaanlagen, de ontdekkingsreizigers die vol avontuur vertrokken, tot filosoferen over de oceaan. Mee geïnspireerd door het weer van de afgelopen dagen, was er ook een doe-stand waar uitgelegd werd hoe je een regenmeter maakt. Veel heb je niet nodig en uiteindelijk vloeit al het water naar de zee. Een oceaan die kan oneindig gevuld worden tot het land verdwijnt …

Samen in de klas en in de tuin

Wist je dat we in onze school prachtig vrijwilligers met een beperking hebben die al een paar jaar wekelijks meedraaien in een onze werking.

Binnen wat binnen hun mogelijkheden past en wat ook haalbaar is voor ons, slaan we de handen in elkaar. Dankbaar voor zoveel helpende handen !

  • Jana vind je in onze ikkerklas dagelijks
  • François vind je wekelijks een dagje in onze ikkerklas en helpt ook bij het ophalen van de afval
  • De Vierklaver vind je in een vast ritme in onze tuin

Om dit zichtbaar te maken, hier een foto/filmpje intgratiefilmpje K4

Blij om clown te zijn !

Onze ikkertjes doken voor hun project de circuswereld in. De klas werd omgetoverd tot een piste met gekleurde linten en kostums. Er werd heel wat geoefend om door hoepels te springen, over balken te lopen, zotjes te doen, te goochelen, smoelen te trekken, danspasjes onder de knie te krijgen, circusdeuntjes te zingen, strikken en dassen te knutselen, suikerspinnen te maken …. en dus ook om clownsneuzen op te zetten waar je gelukkig van wordt.

Clown Steven kwam langs met zijn voorstelling. Arcrobaten uit turnwereld toonden hun kunsten. De dierenknuffels kwamen tot leven en samen deden ze er yoga mee. Een goochelaar liet zijn wonderbaarlijke trukjes zien. Samen leefden de hele circuscrew zich een voormiddag lang uit in de sportzaal op het grote circusparcours. Qua behendigheid zijn onze ikkers weer een stapje verder !

Theater leren lezen

Theater in al zijn vormen mogen aanschouwen en leren lezen, mogen meegezogen worden in een emotionele wereld die je doet nadenken over jezelf en de wereld. Dat is wat theater doet. Dat is waarom we dit ook graag ingaan op het aanbod van het Leietheater. Voor- en nagesprekken maken deze beleving af. Onze Sterrenkids genoten van de voorstelling VUUR/TOREN van theaterhuis Laika. Het ging over drie mensen die aan hun lot worden overgelaten en voor de rest van de wereld niet meer bestaan. Ze werken op met gevaar voor eigen leven. Alleen maar om andere veilig thuis te brengen.  Ze verliezen elkaar, zichzelf en de grond onder hun voeten, tot iemand opduikt die hen in de armen sluit…

 

Magie en verlangen

Hoor wie klopt daar kinderen ? Hoor wie tikt daar zachtjes tegen het raam ?

Vol verlangen gingen onze klasdeuren open voor de Sint en zijn paard. Met wat lekkers & gezond en een zak met kadootjes nestelde de Sint zich in elke leefgroep. We hebben zo genoten van dit moment. Dank je wel om langs te komen, lieve Sint.

Ik denk, wij denken samen

Het eerste leerjaar is een magische periode. De hoofdjes draaien op volle toeren van al die nieuwe input.

Kijk eens hoe goed ik kan rekenen ?

Niet gewoon wat sommetjes uit mijn hoofd, maar rekenoefening waar we samen over nadenken. Duo-werk is een krachtige manier om het denken te voeden. Onze rekendoos helpt ons daarbij.

Je naam op een bijzondere manier

Mooi schrijven dat proberen we uiteraard allemaal. In tijden veel typen, is dit zeker een grote uitdaging. Heel erg mooi schrijven, dat deden ze in de middeleeuwen. Met een kroonpennetje, wat inkt en heel veel geduld ! Keer op keer, tot elke letter sierlijk oogde.

In het M-atelier ging het Vogelnest aan de slag om deze sfeer op te roepen en vanuit goed bekijken en beschouwen van middeleeuwse initialen, zelf hun eerste letter van hun naam te ontwerpen en uit te werken. De rust kwam vanzelf binnengewandeld in de klas. Met veel concentratie en aandacht om geen inktvlekken te maken, verschenen er mooi uitgewerkte letters.