Het project rond games brengt heel wat meer teweeg dan spelen op een beeldscherm met muis of pad.
De kinderen werden meegenomen in de wereld van coderen en programmeren, van planmatig nadenken om tot de juiste beweging te komen, van instructies ingeven en bekijken of je plan lukt. Een vorm van denken die naast motiverend ook heel uitdagend is. De opdrachtfiches gingen alle kanten uit. Met een groot didactisch woord heet dit computationeel denken.
Als afsluiting gingen we met digitale tools aan de slag. Per 2 werd een eigen game te ontworpen. Het spelplezier spatte er achteraf vanaf. Pas als je zelf iets creeërt zie je vaak de complexheid van het geheel. Dit is in de digitale wereld niet anders.
Het gonste weer van bedrijvigheid in de klassen. Moederdag is echt een dagje dat we niet laten passeren.
Zoveel verschillende kinderen, zoveel verschillende moeders !
Dus bestaan er ook geen 2 identieke moederdagkadootjes.
Met hart en ziel maakten kinderen stop-motion filmpjes met elk een eigen verhaaltje voor hun mama, juweeltjes uit leer die perfect bij het kleurenplalet van mama’s outfit passen een appel-interpretatie van de surrealisme van Margritte, … en dus ook houtskoolmama’s. Toch mooi al die kinderknutselhandjes met bijhorende knuffels.
Kunnen kinderen iets doen voor kinderen op de vlucht uit Oekraïne ? Absoluut !
We zetten graag als school onze schouders onder RugzakVolDromen
‘Het idee is simpel : laat je kinderen een stevige rugzak vullen met mooi speelgoed, knuffels, spelletjes, knutselspullen, … Het is niet de bedoeling om speeltjes die helemaal versleten zijn te dumpen, wat al gebruikt is maar nog mooi is kan er uiteraard wel in. Die kinderen zijn door een hel gegaan en verdienen beter. Geef dus alleen wat je ook aan je eigen kinderen zou geven. Graag geen kleren en voedsel in het rugzakje steken’
Van 14 maart tot en met 25 maart verzamelen we alle gevulde rugzakjes, labelen ze volgens leeftijd en brengen ze dan het verzamelpunt. Vandaaruit worden ze, via eerstelijnsorganisatie, aan de passende kinderen uitgedeeld. Omdat spelen belangrijk blijft, in welke omstandigheden ook.
Een moment extra aandacht, trakteren met een grote taart thuis gebakken met mama of papa, een klein activiteitje in de klas om samen met je vrienden te doen, een kroon, het verjaardagslied op het forum voor wie afgelopen tijd jarig was.
Tijd maken voor kunstige vorming en smaak. Maar ook experimenteren, creëren en ervaren. Dat doen we elke week op vrijdag in onze M-ateliers zowel met de jongste als met de oudste groepen van de school.
DKO Kade uit Deinze is onze extra partner in dit kunstkuurproject, dat over 3 jaar loopt. Op ons schoolfeest mag iedereen mee in dit kunstenbad.