MOS Oost-Vlaanderen viert zijn 20ste verjaardag

Om dit te vieren werd onze school uitgekozen om het MOS-project mee in de bloemetjes te zetten. Omdat wij al jaren een trouwe MOS school zijn op meerdere vlakken.

Koekjes in doosjes, herbruikbare drinkflessen vullen met kraantjeswater, samenwerken aan ons groendomein op werkzaterdagen, klasafval sorteren, inspiratieschool voor vergroeining speeldomein, ons dierenpark en nog zoveel meer acties tonen aan dat we milieubewust zorg dragen voor onze omgeving. We vinden het belangrijk dat de kinderen, het team én jullie deze zorg mee opnemen, mee uitdragen op weg naar de toekomst.

En dat verdiende een bio-ijsje én een taart uit handen van MOS-medewerkster Sandra.

Sénégal mes amis

Al sinds 2010 hebben we een scholenband met Thor, een plaats in Senegal. Onze blik op de wereld wordt verruimd en we helpen een beetje mee om onderwijs ter plaatse te ondersteunen en materiële noden mee aan te pakken. Van 21 tot 29 mei trok Vanessa (secretariaat en vrijwillger-kartrekker) en Babs (oud-lln) ter plaatse.

Eindelijk eindelijk eindelijk !
Na 3 jaar zijn we er nog eens geraakt… Valiezen gevuld met materiaal, hoofden vol goesting!! Voor het eerst waren we hier terwijl er les was in Leefschool Klavertje 4. De weekopening met “levé du drapeau” werd live gevolgd in Nevele via videomeet. De ganse dag door werd er gevideobeld en vele vragen konden instant worden beantwoord. Top om al die verwonderde gezichtjes te zien. Senegal was ineens wat dichterbij Nevele. We konden ook tijd maken om samen het ineensteken en schilderen van de telramen. Het materiaal brachten we mee van een papa van Klavertje 4 die hiervoor recupmateriaal gebruikte en alles perfect verzaagd had. Confronterend hoe inventief we moesten zijn om wat verf te verdelen en de schijfjes te laten drogen, maar ooooooohhhh zo mooi en leerrijk om te zien hoe er voor alles een oplossing is. De restjes verf werden gebruikt om lege waterflessen te kleuren om zo het sportterrein af te baken.

 

Leren van de indianen

Wat een rijk project voor onze eerste klassers ! Er werd kennis gemaakt met de woud-indianen en hun longhouses, zweethutten en tipis. De praatstok werd als handig hulpmiddel gebruikt om met respect naar elkaar te luisteren. De sjamaan wist alles over kruiden en planten waarmee je mensen kon genezen. In onze schooltuin gingen we op zoek naar bruikbare (on)kruiden om ons leren zakje te vullen met madeliefjes, brandnetel, paardenbloem, weegbree, hondsdraf, vlier, … In ieder van ons verschool er zich hoe langer hoe meer een indiaan. De topdag was ongetwijfeld de indianendag aan de plas in Merendree. Het weer was ideaal, de locatie was perfect, de tipi’s gingen mee,  de kano ook, de vogels floten, de kikkers kwaakten en de aarde sprak tot verbeelding … iedereen was op een eigen manier en misschien maar heel even of toch heel intens één met de natuur… net zoals indianen.

 

Welkom op het schoolfeest bij Ans&Wilma

Zin om de sfeer op te snuiven op onze school ?

Zeker welkom om aan te schuiven !

vanaf 11u voor de Haut-dogs [inschrijven vooraf noodzakelijk]

vanaf 14u tonen alle leefgroepen op het grote podium waar Ans&Wilma hen heenbrachten

aansluitend open bar in onze groene tuin boordevol genot

evenwichtige kleuters

Voetje voor voetje, durven en proberen en ja zelfs op deze jonge leeftijd elkaar helpen.

In de turnlessen wordt de grove motoriek extra uitgedaagd en is proberen om te leren de grote slogan.

In onze turnzaal stond het zoveelste parcours uit, van klauteren, klimmen, sluipen, heffen, dragen en stappen met veel concentratie.

Goed gedaan en klaar om ook op onze groene buitenspeelplaats de uitdagingen aan te gaan in het natuurlijke spel.

 

Games ontwikkelen en dan pas spelen

Het project rond games brengt heel wat meer teweeg dan spelen op een beeldscherm met muis of pad.

De kinderen werden meegenomen in de wereld van coderen en programmeren, van planmatig nadenken om tot de juiste beweging te komen, van instructies ingeven en bekijken of je plan lukt. Een vorm van denken die naast motiverend ook heel uitdagend is. De opdrachtfiches gingen alle kanten uit. Met een groot didactisch woord heet dit computationeel denken.

Als afsluiting gingen we met digitale tools aan de slag. Per 2 werd een eigen game te ontworpen. Het spelplezier spatte er achteraf vanaf. Pas als je zelf iets creeërt zie je vaak de complexheid van het geheel. Dit is in de digitale wereld niet anders.

een mama in houtskool

Het gonste weer van bedrijvigheid in de klassen. Moederdag is echt een dagje dat we niet laten passeren.

Zoveel verschillende kinderen, zoveel verschillende moeders !

Dus bestaan er ook geen 2 identieke moederdagkadootjes.

Met hart en ziel maakten kinderen stop-motion filmpjes met elk een eigen verhaaltje voor hun mama, juweeltjes uit leer die perfect bij het kleurenplalet van mama’s outfit passen een appel-interpretatie van de surrealisme van Margritte, … en dus ook houtskoolmama’s. Toch mooi al die kinderknutselhandjes met bijhorende knuffels.

meetkunde in de moestuin

Een moestuin is zoveel meer dan wat aarde, plantjes die groeien, water geven en onkruid wieden.

Na de winterperiode werden er nieuwe zaai-en plantbedden aangelegd. Daar zitten we heel wat rekenkansen in verborgen die we maar al te graag benutten.

Van uitmeten tot nadenken tot plan tot afwerking. Onze oudste leefgroep ging tijdens een buitenles aan de slag.

Het mag gezien worden, zo’n mooi opgebouwde moestuin.

 

RugzakVolDromen

Kunnen kinderen iets doen voor kinderen op de vlucht uit Oekraïne ? Absoluut !

We zetten graag als school onze schouders onder RugzakVolDromen

Het idee is simpel : laat je kinderen een stevige rugzak vullen met mooi speelgoed, knuffels, spelletjes, knutselspullen, … Het is niet de bedoeling om speeltjes die helemaal versleten zijn te dumpen, wat al gebruikt is maar nog mooi is kan er uiteraard wel in. Die kinderen zijn door een hel gegaan en verdienen beter. Geef dus alleen wat je ook aan je eigen kinderen zou geven. Graag geen kleren en voedsel in het rugzakje steken’ 

Van 14 maart tot en met 25 maart verzamelen we alle gevulde rugzakjes, labelen ze volgens leeftijd en brengen ze dan het verzamelpunt. Vandaaruit worden ze, via eerstelijnsorganisatie, aan de passende kinderen uitgedeeld. Omdat spelen belangrijk blijft, in welke omstandigheden ook.